Mobila tankar

2005-05-15

Mer om Windows Mobile 5.0

Nu har det gått några dagar sedan Windows Mobile 5.0 presenterades på MEDC2005. Här följer några av de största nyheterna för oss som utvecklar applikationer och komponenter för Windows Mobile.

  • Persistent minne - Med WM5.0 är inte längre internminnet uppdelat i två delar. Från och med WM5.0 kommer alla filer att lagras i persistent minne, vilket betyder att vi inte längre behöver oroa oss för att filer och data försvinner när batteriet tar slut.
  • Bluetooth API - Tidigare var Bluetooth API:t knutet till hårdvarutillverkaren, men nu får vi ett enhetligt API direkt i WM5.0.
  • Ny Emulator - Emulatorn emulerar en handdator med ARM-processor vilket betyder att vi inte längre behöver kompilera separat för x86 och ARM.
  • Direct3D Mobile - De som har utvecklat 3D-applikationer och spel för Direct 3D på Windows XP kan nu enkelt göra detsamma på Windows Mobile.
  • DirectDraw - Tidigare var vi hänvisade till Game API (GAPI) för att utveckla snabba grafiska applikationer. Precis som med Direct3D kan kunskaperna från Windows XP återanvändas i WM5.0.
  • GPS API - Många mobila applikationer använder GPS och detta programmeringsgränssnitt underlättar för flera applikationer att dela på GPS-informationen.
  • Camera API - Nu kan vi på ett enhetligt sätt programmera mot de digitalkameror som finns inbyggda i flera modeller av Windows Mobile.

Om du vill veta mer om vilka nyheter som finns i Windows Mobile 5.0 kan gå till Microsofts MSDN-portal för mobila uteckling, Mobile Developer Center. Här finns bland annat en introduktion till WM5.0, samt en artikel om vad som är nytt.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home