Mobila tankar

2006-09-03

Java för mobiler

Alla som utvecklat program och spel för mobiltelefoner med Java (J2ME) har nog insett att Java-plattformen inte är så plattformsoberoende som man kunde ha trott. Så gott som varje telefonmodell måste ha sin speciella version av programmet och även om källkoden i stort sett är densamma måste den kompileras och testas specifikt mot nästan varje mobiltelefonmodell.

Computer Sweden har en artikel som beskriver problemet hos svenska Boss Media som lägger ner utvecklingen av spel på mobilen på grund av ovanstående problem.

Tanken med Java i mobiltelefoner är dock god och kan både SUN och mobiltillverkarna enas bättre om en plattform för att köra Java på mobiltelefoner kommer nog Java att växa kraftigt. Att kunna köra samma program på flera miljoner telefoner oberoende av modell vore en dröm för många applikationsutvecklare. Vi kommer säkert aldrig att komma ändå dit, eftersom mobiltelefoner för de olika prissegmenten alltid kommer att varierar i funktion, tillgängligt minne och prestanda.

Ett annat problem är att de flesta mobiltelefoner har varierande storlek på skärmen, både med avseende på upplösning och format. Detta är också ett problem för andra plattformar som Windows Mobile där det finns flera olika typer av upplösningar, till exempel QVGA, VGA, squared, landscape, portrait och så vidare. Skärmstorleken är dock ett problem som går relativt enkelt att hantera genom att använda smart layout som anpassar sig till storleken på skärmen.

Men hur som helst så är det så idag, att om man vill nå i princip alla mobiltelefoner och Smartphones, är det Java som är det enda realistiska alternativet. Det är visserligen teoretiskt möjligt att köra .NET CF på flera plattformar än Windows Mobile, och som jag skrev i ett tidigare inlägg är .NET CF 1.0 på gång till Symbian. Steget är dock mycket långt att få in .NET CF även på låg- och mellanprissegmentet som inte kör avancerade operativsystem som Symbian, Windows CE eller Linux.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home